fbpx

Ți-a întârziat avionul mai mult de 3 ore? Primești până la 600 euro. Iată cum!

Majoritatea persoanelor care calatoresc cu avionul au trecut prin experienta unui zbor intarziat, suprarezervat (overbooking – adica vandute mai multe bilete decat numarul de locuri din avion), pierderea zborului de conexiune ( atunci cand din cauza unei intarzieri minore, zborul de la escala este pierdut , astfel ca pasagerul ajunge la destinatie cu o intarziere mai mare de 3 ore) sau mai rau, zbor anulat. Insa foarte putini dintre pasagerii afectati stiu ca exista posibilitatea unei despagubiri in aceste cazuri.

Daca zborul tau este intarziat, suprarezervat (overbooking – si te obliga sa renunti la zbor), anulat sau daca ai ajuns la destinatie cu o intarziere de minim 3 ore, atunci conform unei Directive Europene din 2004, care are efecte la nivel de UE, Regulation 261/2004 EC, ai dreptul la o despagubire pentru acest lucru. Sumele pe care le poti primi ca despagubire variaza de la 250 pana la 600 de euro per pasager, in functie de cat de mare era distanta calatoriei:

– 250 euro pentru zboruri pe distante sub 1500 de km

– 400 euro pentru zboruri pe distante intre 1500-3500 km

– 600 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere de min 4 ore)

– 300 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere intre 3 si 4 ore)

La ce companii aeriene esti eligibil pentru aceste compensatii?

1. Fie cand compania aeriana este inregistrata in UE (de exemplu Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAP, TAROM si altii)

2. Fie daca zborul decoleaza de pe un aeroport din UE, chiar daca respectiva companie aeriana nu este inregistrata in UE (de exemplu zboruri Qatar Airways, Air Canada, Air Serbia, FlyDubai, EL AL, Aeroflot, Pegasus sau Turkish Airlines care pleaca din Romania – si mai sunt si altii)

Ce obligatii are compania aeriana?

1. Daca zborul a intarziat minim 2 ore, compania aeriana este obligata sa iti ofere asistenta. Plus mese si racoritoare, proportional cu timpul de asteptare.

2. Daca zborul a ajuns la destinatie cu minim 3 ore intarziere, sau daca zborul a fost anulat, sau daca zborul a fost amanat pentru a doua zi, ori daca s-a facut overbooking si la check-in ti s-a spus ca nu te mai poti imbarca, atunci este eligibil pentru a primit aceasta compensatie intre 250-600 euro, plus sa iti rezolve cu un alt zbor sa ajungi la destinatie.

3. Daca zborul urmeaza sa decoleze a doua zi si esti nevoit sa ramai o noapte in aeroportul de escala sau la aeroportul de plecare spre casa (cand te intorci de undeva), atunci compania aeriana este obligata sa iti ofere si cazare + mese. Eu am patit asta de 3 ori, pe zboruri intercontinentale, o data am ramas in Bangkok pentru ca zborul Turkish Airlines a fost anulat, alta data un zbor British Airways a avut intarziere 20 de ore la plecare din Republica Dominicana spre Londra/Bucuresti, iar a treia oara un zbor Austrian Airlines a avut intarziere 14 ore la plecare din Viena spre Bangkok (de fiecare data companiile aeriene ne-au oferit cazare si mese gratuit in noaptea respectiva).

Reguli la anularea unui zbor

In cazul anularii unui zbor, ai dreptul la:

Redirectionarea catre destinatie cu o alta companie aeriana, in conditii asemnatoare de transport, sau rambursarea costului intreg al biletului intr-un termen de sapte zile, pentru partea neefectuata;

Asigurarea hranei si a bauturilor pe timpul asteptarii

Cazare asigurata in cazul in care perioada de asteptare include o noapte

Transportul intre locul de cazare si aeroport

Compania aeriana trebuie sa iti dea un alt bilet de avion pe un alt zbor al lor sau sa iti gaseasca o alta varianta de a ajunge la destinatie, inclusiv cu o alta companie aeriana.

Cand nu esti eligibil sa primesti compensatia (claim)?

Trebuie sa fii atent, deoarece exista situatii in care compania aeriana nu este obligata sa iti plateasca despagubiri. Acestea sunt:

1. Daca ai fost informat despre anulare cu minimum 2 saptamani inainte de ora de plecare prevazuta;

2. Daca ai fost informat despre anulare intr-un termen cuprins intre 2 saptamani si 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care sa iti permita sa pleci cu cel mult 2 ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de 2 ore dupa ora de sosire prevazuta;

3. Daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care iti permita sa pleci cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta;

4. Daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate, in ciuda adoptarii tuturor masurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, conditii meteo extreme). Atentie la conditiile meteo extreme: de exemplu, daca un avion al companiei la care ai tu bilet nu decoleaza de pe aeroport invocand motive legate de vreme (ninsoare, ceata, etc), dar toate celelalte avioane de pe acelasi aeroport decoleaza, chiar daca acele conditii meteo au fost asa cum le spune compania aeriana ai putea fi totusi eligibil pentru aceasta compensatie si trebuie verificate mai multe aspecte de catre compania intermediara care iti depune cererea de compansare (claim). Explicatia este ca unii piloti nu au suficiente ore de zbor acumulate si atunci unele aeroporturi daca au conditii de ceata sau zapada, etc nu ii lasa sa aterizeze daca nu sunt considerati suficient de experimentati pentru asta – de aceea, in conditii de vreme neplacuta identice si avioane identice, unele companii decoleaza si altele nu – iar in acest caz esti eligibil, desi compania aeriana se va stradui din rasputeri sa te convinga ca nu esti eligibil (pentru ca nu ai nicio vina tu ca pasager ca respectiva companie nu a angajat un pilot cu mai multe ore de zbor si mai multa experienta, ca sa poata ateriza/decola si in conditii de vreme mai putin prietenoasa).

Atentie: Problemele tehnice nu se califica drept “imprejurari exceptionale”, chiar si in cazul in care compania aeriana incearca sa iti explice contrariul. Daca sunt probleme cu avionul atunci e clar ca esti eligibil. 

Cum poti obtine aceasta despagubire?

Citește continuarea pe www.razvanpascu.ro