fbpx
todaymedia.ro

Seria dezbaterilor online COAL-live! continuă

Prevenţie vs. Sancţiune! Consiliere vs. Control! cu Eduardt Cozminschi, preşedinte ANPC: “În momentul de faţă derulăm un program operaţional în cadrul ANPC prin intermediul căruia putem detecta în timp util produsele neconforme aparute pe raftul magazinelor”

Preşedintele ANPC, Eduardt Cozminschi, Directorul General ANPC, Paul Anghel, dar şi 40 de antreprenori, reprezentanţi ai mediului de business, au fost prezenţi în cadrul dezbaterii Clubului Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL) cu tema “Prevenţie vs. Sancţiune! Consiliere vs. Control”.

La întâlnirea moderată de Preşedintele COAL, Sebastian Buşi, au participat şi preşedinţii COAL ai fiecărui sector: Mihai Popovici (sector 1), Vasile Cornel (sector 3), Bogdan Dragnea (sector 4), Leonard Zamfirescu (sector 5), Cristi Pascu (sector 6). Evenimentul a atras peste 10.000 de vizitatori din mediul online din toată ţara.

Eduardt Cozminschi, preşedintele ANPC, a prezentat antreprenorilor atribuţiile ANPC, beneficiile consilierii gratuite şi modul în care sunt aplicate sancţiunile sau avertismentele pentru operatorii economici.

“Scopul nostru este acela de a avea un consumator mulţumit. Suntem conştienţi că la ora actuală legea este foarte stufoasă, de aceea suntem de părere că este bine venită o consiliere înainte de a aplica efectiv controlul. De cele mai multe ori în cadrul ANPC se pune problema educaţiei consumatorului. În cazul în care se constată că operatorul economic nu este vinovat, vom sancţiona consumatorul. Nu orice încălcare a legii implică măsura prevenirii. Din perspectiva ANPC şi datorită contextului generat de pandemie suntem conştienţi că toţi agenţii economici au probleme din acest punct de vedere, motiv pentru care am încercat să aplicăm mai des legea prevenţiei. În completarea legii 270/2017 există Hotărârea Guvernului unde sunt prevăzute în mod specific contravenţiile. Sunt situaţii în care problemele apărute pot fi remediate chiar în timpul controlului, iar acolo aplicăm doar un advertisment. Din perspectiva supravegherii pieţei avem tematici de control la nivel naţional, local, în funcţie de sezon sau operative pentru a corecta anumite abateri sau tendinţe. De asemenea, există un departament de analiză şi sinteză care poate transmite numărul de sesizări şi reclamaţii pe o anumită tematică. Este foarte important ca operatorul economic să înteleagă faptul că în lege nu este prevăzut ca ANPC să apere drepturile consumatorilor în calitate de persoană juridică. Pentru operatorii economici din mall sunt luate în calcul de către Guvern scheme de subvenţionare a firmelor aflate în dificultate. În ceea ce priveşte distribuirea produselor neconforme în magazine, în momentul de faţă derulăm un program operaţional prin intermediul căruia vom putea detecta în timp util produsele cu dublu standard apărute la raft.”

Paul Anghel, Directorul ANPC, a prezentat măsurile şi sancţiunile pe care ANPC le aplică operatorilor economici care nu respectă legislaţia în vigoare.

“Din perspectiva execuţiei controlului, sintagma prevenţie este de ceva timp în apanajul comisarilor ANPC. Din păcate sunt din ce în ce mai multe cazuri în care operatorii economici nu respectă consumatorul român. Vis-a-vis de distanţe lucrurile sunt clar delimitate, însă aplicarea ţine foarte mult de cei de la Ministerul Sănătăţii care evaluează aceste riscuri. Orice operator economic care vrea să îşi deschidă un business trebuie să parcurgă o serie de etape, iar pentru a fi sigur că respectă toate normele se poate adresa gratuit ANPC-ului pentru consiliere. Acesta trebuie să ştie că există sancţiunea avertismentului. Din perspectiva legii 270/2017, în legea prevenţiei sunt pasaje care pot fi încadrate la prevenţie, respectiv cele care ţin de informarea consumatorilor. În schimb, cele care pun în pericol sănătatea sau viaţa consumatorului nu pot fi încadrate la prevenţie. O măsura de bază pe care o adoptăm în cazul nerespectării legii este suspendarea activităţii între 6 şi 12 luni sau oprirea permanentă a acesteia, în funcţie de gravitatea situaţiei. Pe lângă nerespecatrea regulilor de distanţare socială, din nefericire există situaţii în care produsele alimentare din restaurante sau cluburi fie se află în afara datelor de consum, fie nu sunt etichetate corespunzator. În ceea ce priveşte achiziţionarea produselor sau serviciilor online, pentru ca ANPC să poată lua măsuri şi să poată ajuta consumatorul este important ca acesta să cumpere produse de pe site-uri cunoscute din România sau Europa, astfel încât atribuţiile de control să se poată încadra îe zona pe care noi să o putem acoperi. Legat de politica de preţ există discuţii vis-a-vis de plafonarea preţurilor. În momentul de faţă instituţiile nu pot interveni în politica de preţ a unui operator economic. Cel mult se poate da un preţ de referinţă sau un preţ recomandat. ”

Dezbaterile online COAL-live! au loc săptămânal reunind invitaţi cheie din zona politică şi administrativă cu putere decizională în diferite sectoare ale economiei cu antreprenori din acelaşi domeniu.

Seria dezbaterilor online COAL-live! vine ca o soluţie de facilitare a interacţiunii mediului de afaceri cu decidenţii politici într-o prerioadă în care consultarea companiilor este esenţială în generarea unor planuri de acţiune. Mai mult decât atât, COAL susţine şi promovează iniţiativa, spiritul întreprinzător, antreprenoriatul în România. Dezbaterile COAL-live! sunt urmărite săptămânal de mii de oameni de afaceri din toate judeţele României pe pagina de Facebook Organizaţia Oamenilor de Afaceri Liberali – https://www.facebook.com/Organiza%C8%9Bia-Oamenilor-de-Afaceri-Liberali-103270954378999/